W klasie piątej uczniowie już mają dawno za sobą wątpliwości, które towarzyszyły im podczas pierwszych kroków nauki ortografii dwa czy trzy lata wcześniej. Zatem również materiał staje się bardziej wymagający, chociaż jeśli podstawy są dobrze opanowane, nie ma powodu do zmartwień.
Słownictwo się rozszerzyło i zaawansowanie językowe również weszło na wyższy poziom. Dyktando klasa 5 odzwierciedla te postępy, wymagając od uczniów większego zaangażowania. Można w nim spotkać przykładowo takie słowa jak „charytatywny”, „zagrożenie”, „wróżka”, „zmierzch” czy „bohater”. Użycie ich w faktycznych zdaniach, w rzeczywistej mowie ułatwia zapamiętanie właściwej pisowni w praktycznym kontekście.
Natomiast zasada, która obowiązywała wcześniej, w młodszych latach, nadal jak najbardziej pozostaje w mocy: nic tak dobrze nie wpływa na opanowanie ortografii, jak czytanie. Oczywiście czytanie wartościowych książek. Im więcej takich lektur przyswoimy od najmłodszych lat, tym większa szansa, że zasady ortografii i właściwa pisownia w sposób naturalny wejdą nam do głowy. To jeden z przyjemniejszych rodzajów nauki, a co więcej może się przerodzić w pasję na całe życie – niezależnie od dyktanda i ortografii.