Wyciągamy karteczki… czas na dyktando! Ile raz przez całą szkołę słyszeliśmy te słowa? Dla tych, którzy dobrze opanowali ortografię, to nic strasznego, ale ci z większymi problemami muszą ćwiczyć więcej, na przykład korzystając z dodatkowych sprawdzianów.
Poziom sprawdzianów ortograficznych jest dostosowany do stopnia zaawansowania ucznia, który w każdym kolejnym roku poznaje nowe zasady rządzące językiem polskim. Dyktando klasa 2 stanowi wstęp, obejmuje podstawowe formy zapisu, najważniejsze, żelazne zasady ortografii. Dyktando klasa 3 plasuje się oczko wyżej – zdania są bardziej złożone, a słowa nieco dłuższe, trudniejsze czy rzadziej spotykane w codziennej polszczyźnie. Dyktando klasa 4 stanowi swoisty przełom – w czwartej klasie zaczynają się nowe przedmioty, a zatem uczeń wchodzi w nowy, zaawansowany etap nauki, również tej dotyczącej wiedzy ortograficznej.
Dyktando klasa 5 to moment, gdy zaczynają się prawdziwe wyzwania. Tu już trudno zgadywać, potrzebna jest konkretna wiedza i znajomość reguł językowych. Dyktando klasa 6 to kontynuacja tego stale rosnącego trendu. Dyktando klasa 7 sięga po słowa w rodzaju „choleryka” czy „bibułki”, czyli takie, które nie są w zwykłym powszechnym użyciu. I wreszcie dyktando klasa 8 – to już przedsionek szkoły średniej! Można się spodziewać podsumowania całej wiedzy, którą uczeń nabył w szkole podstawowej, i tym samym uzyskania informacji, czy wystarczająco dobrze opanował ortografię.